‘ Snappen tot je het snapt

Gewoon omdat het kan.’ Een reclame van tele2. Nog los van dat ik helemaal niet weet van ‘snappen’ is, is deze reclame een dagelijkse ergernis als ik op mijn speed bike (daarover in een ander blog meer) in Wassenaar langs dat reclamebord fiets. Wat een ongelooflijke onzin. En misschien wel precies de kern van waarom het juist op duurzaamheidsgebied zo mis gaat.

Want nee: je moet dus geen dingen ‘meer’ doen omdat het kan. Dan krijg je juist overconsumptie, een fenomeen waar we met zijn allen vanaf moeten als we nog wat langer van deze planeet willen genieten. We moeten alleen gebruiken wat we nodig hebben en niet meer. En dat geldt niet alleen voor fysieke dingen, maar misschien juist ook wel voor digitale zaken. Juist omdat we niet zien wat dat bewerkstelligt.

Want door dat ‘snappen tot je erbij neervalt’ zijn er ergens waar wij geen weet van hebben enorme datacenters nodig, die enorme hoeveelheden energie verstoken. Nog los van alle materialen die gebruikt worden voor die server- en opslagparken. En waarvoor? Om te kunnen ‘snappen’ en om eindeloze hoeveelheden zinloze foto’s en berichten op te slaan. Ik denk niet dat mensen vroeger echt het gevoel hadden dat ze iets misten toen dit allemaal nog niet bestond.

Als het hele systeem zich nou eens niet meer alleen zou richten op eindeloos opnieuw consumeren, maar liever voor duurzame producten met een lange levensduur zou gaan dan zou dat al zoveel schelen. En ja, dat kost in eerste instantie iets meer in de aanschaf (want ja, zo’n bedrijf moet toch winst maken natuurlijk), maar als je er dan ook 10 keer zo lang mee doet ruimschoots de moeite waard lijkt me zo.

Dus Tele2: je hebt er zelf niets van gesnapt. Succes verder met ‘snappen’.